Kontrowersje w opodatkowaniu mostu pontonowego

Wnioskodawca zgłosił wątpliwości dotyczące opodatkowania mostu pontonowego, który używany jest w jego działalności gospodarczej. Sprawa dotyczyła klasyfikacji mostu pontonowego jako budowli związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej, a co za tym idzie, opodatkowania podatkiem od nieruchomości.

Most pontonowy, będący obiektem ruchomym, umożliwiającym żeglugę po Wiśle, składał się z ruchomych segmentów. W celu przepuszczenia jednostek pływających, przęsła mostu otwierają się, a liczba rozsuwanych przęseł zależy od wielkości jednostek poruszających się po rzece. Środkowe dwa pontony wyposażone są w układ napędowy, umożliwiający otwieranie przęseł. Organ interpretacyjny uznał, że most pontonowy, będąc wprost wymienionym w przepisach podatkowych, wykazuje cechy i funkcje mostu zdefiniowane w ustawie. Z tego powodu uznano, że most pontonowy w całości, wraz z przyczółkami, stanowi budowlę związaną z prowadzoną działalnością gospodarczą i podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.

Zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz ustawy o podatku od nieruchomości, most pontonowy nie powinien być jednak uznawany za obiekt budowlany, a jedynie jego przyczółki powinny podlegać opodatkowaniu. Sam most pontonowy, jako ruchoma część, nie spełnia kryteriów budowli i nie jest trwale związany z gruntem. Most pontonowy jest bowiem obiektem zdolnym do samodzielnego unoszenia się na wodzie, spełniającym funkcję komunikacyjną. Nie bez znaczenia jest również możliwość przetransportowania poszczególnych segmentów mostu pontonowego do innego miejsca, co także dowodzi o braku trwałego związku z gruntem.

Biorąc pod uwagę powyższe można stwierdzić, iż jedynie przyczółki mostu pontonowego, do których zacumowane są elementy pływające, powinny być uznane za budowlę podlegającą opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Wartość rynkową tych przyczółków można zatem traktować jako podstawę opodatkowania, zgodnie z art. 4 ust. 5 ustawy o podatku od nieruchomości.