Zmiany w podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r. – założenia MF

W dniu 11 czerwca 2024 r. Ministerstwo Finansów opublikowało założenia do zmiany ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Najważniejszym wnioskiem płynącym z informacji opublikowanej na stronach internetowych MF jest to, że dotychczasowy zakres opodatkowania ma zostać możliwie jak najbardziej zachowany. Innymi słowy, nowelizacja nie powinna wpłynąć ani negatywnie ani pozytywnie na finanse gmin.

Zmiany w podatku od nieruchomości maja iść w następujących kierunkach:

  • zmienić mają się definicje budowli i budynku;
  • zakres opodatkowania ma pozostać podobny do obecnego;
  • przepisy mają być bardziej określone – kategorie budowli mają zostać wymienione w załączniku do ustawy; doprecyzowane mają zostać zasady opodatkowania m.in. zbiorników, obiektów kompleksowych (jak np. stacje paliw) oraz niejednorodnych – posiadających cechy zarówno budynku i budowli (jak np. stadiony);
  • ewentualne przyszłe zmiany prawa budowlanego lub innych przepisów mają nie wpływać na przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości;
  • MF chce pomocniczo uwzględnić dorobek orzeczniczy sądów administracyjnych.

Kierunki zmian są zatem zgodne z tymi wytyczonymi wcześniej przez wyroki Trybunału Konstytucyjnego, w tym przede wszystkim wyrok z 4 lipca 2023 r. (sygn. SK 14/21).

Garaże wielostanowiskowe w budynkach mieszkalnych opodatkowane będą niższą stawką – właściwą dla mieszkań. Właściciele wyodrębnionych lokali, którzy do tej pory płacili wyższą stawkę, będą musieli złożyć odpowiednią informację IN-1 do 31 stycznia 2025 r.

Powyższy temat może być zatem w pewien sposób problematyczny dla gmin. Należy się spodziewać, że duża część podatników nie będzie świadoma tego obowiązku i albo w ogóle nie złoży informacji albo złoży je po terminie, co może wiązać się z koniecznością np. wznawiania postępowań podatkowych.


Oprócz tego mają się zmienić przepisy dotyczące zwolnień dla bardzo specyficznych grup podatników:

  • infrastruktury kolejowej – w zakresie terminali towarowych;
  • lotnisk użytku publicznego;
  • instytutów badawczych.

Projekt ma być przyjęty przez Radę Ministrów w III kwartale 2024 r.

Kierunki zmian są zatem zgodne z wcześniejszymi zapowiedziami. MF zwróciło uwagę na najpoważniejsze bolączki obecnego systemu. Największym wyzwaniem dla ustawodawcy będzie jednak odpowiednie skonstruowanie samych przepisów.

Należy również pamiętać, że z perspektywy gmin (jako organów podatkowych) postulat zachowania obecnego zakresu opodatkowania może okazać się nie do końca wykonalny. Każda zmiana przepisów wiąże się bowiem z nowymi możliwościami ich interpretacji. Należy się zatem spodziewać, że podatnicy będą dążyć do zminimalizowania swoich obciążeń, starając się wykorzystać brzmienie nowych regulacji.

 

Szczegółowy opis założeń dostępny jest na stronach internetowych MF:

https://www.gov.pl/web/premier/projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-podatku-rolnym-ustawy-o-podatkach-i-oplatach-lokalnych-ustawy-o-podatku-lesnym-oraz-ustawy-o-oplacie-skarbowej